praca Wiadomości branżowe

Dla dobrej pracy zostanę po godzinach i zrezygnuję z wakacji

Polacy są postrzegani jako naród pracowity i gotowy do poświęceń. Gdzie szukamy pracy, ile razy zmieniamy miejsce zatrudnienia i co jesteśmy w stanie zrobić dla dobrze płatnej posady sprawdził największy internetowy agregator ofert pracy GoWork.pl.

Czasy, gdy Polacy pracowali w jednej firmie niemal całe życie, powoli odchodzą w zapomnienie. Zmiany na rynku pracy, większa mobilność pracowników, ale też mniejsza stabilność zatrudnienia powodują, że dziś normą jest zmiana posady co kilka lat. Niemal co trzecia osoba szukająca pracy w sieci ma za sobą zatrudnienie w co najmniej dwóch firmach, a 23 proc. w trzech. Tylko 6 proc. badanych pracowało dotąd w więcej niż pięciu firmach.

? Często decyzja o zmianie pracy wiąże się z poszukiwaniem lepszych warunków finansowych, przeprowadzką, czy np. koniecznością znalezienia nowego zakładu pracy wskutek redukcji etatów lub nawet likwidacji przedsiębiorstwa ? mówi Paulina Kosieradzka z serwisu GoWork.pl.

Wraz z częstszymi zmianami miejsca zatrudnienia zmienia się także podejście społeczeństwa do takiej ścieżki zawodowej. 57 proc. osób badanych przez GoWork.pl twierdzi, że jest to znak naszych czasów ? poszukiwanie swojego miejsca u różnych pracodawców to dziś standard. Niemal co trzeci badany traktuje takie działanie jako brak zdecydowania i planu na życie, a tylko co ósmy Polak postrzega częste zmiany pracy jako życiową porażkę.

Ofert szukamy w Internecie i wśród znajomych

Według badań przeprowadzonych przez GoWork.pl, osoby poszukujące pracy najczęściej wykorzystują w tym celu Internet ? zasoby serwisów oraz agregatorów ofert przegląda 58 proc. respondentów. Co więcej, mailowe powiadomienia o nowych  ofertach czy aplikacje na urządzenia mobilne pozwalają bardziej efektywnie szukać zatrudnienia.

Innym często wskazywanym kanałem selekcji ofert pracy jest odwiedzanie stron internetowych firm, z którymi chcielibyśmy się zawodowo związać. 12 proc. osób poszukujących zatrudnienia najczęściej przegląda tam takie zakładki, jak ?kariera? ?praca? lub ?rekrutacja?. Co dziesiąty Polak poszukuje pracy za pośrednictwem znajomych i rodziny. Tyle samo osób wykorzystuje w tym celu serwisy społecznościowe, także specjalistyczne, jak Facebook czy Goldenline, które są dobrym medium do ogłoszenia chęci podjęcia nowej pracy. Działania te, nazywane także networkingiem, pozwalają na skorzystanie z sieci kontaktów wypracowanych w wyżej wspomnianych serwisach lub w toku kontaktów biznesowych.

Zawsze dostępni

Jak wynika z badania GoWork.pl, Polacy są gotowi na wiele poświęceń, aby pracować w miejscu, które ich satysfakcjonuje pod względem zawodowym i finansowym.  – Co trzecia osoba dla wymarzonej pracy zgodziłaby się na dostępność ? zarówno pod telefonem, jak i mailem  – niemal przez całą dobę. Niewiele mniej respondentów ? 22 proc. ? mogłoby zostawać w miejscu pracy po godzinach lub zabierać zlecenia do domu ? analizuje Paulina Kosieradzka z GoWork.pl.

Co zaskakujące, aż 15 proc. badanych bez problemu zrezygnowałoby z wakacji, a nawet odłożyłoby na później plany związane z założeniem rodziny. Priorytetem jest dla nich stabilna i dobrze płatna praca. Najmniej Polaków wyraziłoby chęć zmiany miejsca zamieszkania: tylko 8 proc. badanych przez GoWork.pl wyprowadziłoby się ze względu na pracę do innego miasta, a 7 proc. byłoby gotowych osiąść w obcym kraju.

Kiedyś zatrudnienie w jednej firmie, na całe życie, było wyznacznikiem sukcesu ? dziś w dobrym tonie jest zmiana stanowiska nawet co kilka lat. Kto wie, czy niebawem równie powszechne nie stanie się przekwalifikowywanie pracowników z jednej branży do drugiej. Ostatnio w jednej ze stacji radiowych, z ust premiera, padło dość odważne stwierdzenie: ?Lepiej być pracującym, dobrym spawaczem niż kiepskim politologiem bez pracy?. Według badań GUS, już teraz aż 57 proc. młodych absolwentów studiów wyższych nie pracuje w wyuczonym zawodzie.

Największe szanse na realizację planów zawodowych w ?swojej? branży mają studiujący na kierunkach technicznych oraz medycznych, którzy zdobywają konkretne umiejętności pretendujące do podjęcia konkretnego zawodu. ? Gdy dyplom nie wystarcza absolwenci myślą o ukończeniu kursów zawodowych trwających od 100 do 150 godzin. Ostatnio najbardziej popularne są szkolenia kończące się uzyskaniem certyfikatu w takich dziedzinach, jak: kadry i płace, księgowość, ale również tematy związane ze zdrowiem i urodą, m.in. wizaż, masaż, kosmetyka czy fryzjerstwo ? wymienia Paulina Kosieradzka z GoWork.pl, który analizując rynek pracy od kilku lat prowadzi również działalność szkoleniową nastawioną na przekazanie konkretnych umiejętności zawodowych.

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 600 użytkowników serwisu GoWork.pl na początku października 2012 roku, metodą badania ankietowego.

 Serwis GoWork.pl to czołowy agregator aktualnych ofert pracy, odwiedzany miesięcznie przez niemal 2 mln użytkowników.Do tej pory internauci mogli przeglądać aż 120 tys. ogłoszeń o pracę zamieszczanych w niemal 50 kategoriach. Użytkownicy GoWork.pl cenią serwis również za miejsce, w którym można sprawnie wyszukać lub dodać opinię o pracodawcy. W ciągu kilku lat funkcjonowania rankingu ocen rodzimych przedsiębiorstw, Polacy zamieścili już ponad 1,9 mln opinii.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy