O kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ? zagadnienie powracające od kilku lat, mające swoich gorących zwolenników i przeciwników ? będzie tematem najbliższego politechnicznego wykładu otwartego. Głos zabierze prof. dr hab. inż. Eugeniusz Dembicki, uznany na świecie ekspert z zakresu hydromechaniki, były rektor Politechniki Gdańskiej. Zapraszamy we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00.

logo_pgAutor wykładu zbyt wiele zdradzić na temat swego wystąpienia nie chce. Ciekawych naukowych uwag na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zaprasza na wykład.
? Jak już tytuł wykładu wskazuje, będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki ? mówi prof. prof. dr hab. inż. Eugeniusz Dembicki, były rektor PG. ? Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału.

Profesor Eugeniusz Dembicki, emerytowany nauczyciel akademicki Politechniki Gdańskiej, był wieloletnim kierownikiem Katedry Geotechniki oraz rektora uczelni (1983-1987). Stworzył i kierował Katedrą Geotechniki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
Prof. Dembicki zajmuje się głównie mechaniką stosowaną, mechaniką gruntów i fundamentowania oraz budownictwem morskim. Ma na swoim koncie kilkunaście osiągnięć o skali światowej. Opracował nową, oryginalną metodę analitycznego sprawdzania stateczności fundamentów wysokich konstrukcji, tj. słupów sieci elektroenergetycznych, elektrowni wiatrowych czy wysokich budynków. Wspólnie z naukowcami z Grenoble, rozwiązał zagadnienia parcia i odporu gruntu dla małych kątów tarcia wewnętrznego metodą małego parametru. Ta tajemniczo brzmiąca formuła oznacza metodę obliczania sił poziomych oddziaływujących na ściany oporowe czy szczelinowe, stosowane w budowie konstrukcji podziemnych. Metodę wykorzystano m.in. przy projektowaniu centrów handlowych ?Manhattan? w Gdańsku i Centrum Kwiatkowskiego w Gdyni, a także stacji Centrum warszawskiego metra. Opracował sposób wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Metodę tą wykorzystano w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.
Wśród wielu sukcesów profesora na polu naukowo-dydaktycznym warto podkreślić prowadzenie wspólnych, polsko-francuskich prac magisterskich oraz staży dydaktycznych studentów i pracowników naukowych we współpracy z Uniwersytetami w Grenoble i Lille w ramach Programu Socrates/Erasmus.

Zapraszamy: 12 maja, wtorek, godz. 18.00, sala 300, Gmach Główny PG, ul. Gabriela Narutowicza 11/12, Gdańsk Wrzeszcz. Wstęp wolny.

Authors

Related posts

Top