praca

Studenci na start. 25 edycja Shell Eco-marathon rozpoczęta!

* 202 drużyny stoją przed trudnym wyzwaniem, jakie stanowi nowy, nieznany im tor edycji wyścigu zaplanowanego na 2009 rok
* José Manuel Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej, objął Patron nad przełomową, 25 edycją Shell Eco-marathon
* Jeszcze większa liczba uczestniczących pojazdów napędzanych energią alternatywną
* W tegorocznej edycji uczestniczy największa, jak dotąd liczba reprezentantów różnych narodowości

Warszawa, 7.05.2009 – 25 edycja Shell Eco-marathon właśnie się rozpoczęła. 202 drużyny z Europy, Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu i Azji rozpoczęły rywalizację na torze Lausitz w Niemczech. Studenci mają teraz szansę sprawdzić swoje pojazdu, nad którymi pracowali przez ostatnie miesiące. Głównym celem zawodów jest przejechanie najdłuższego dystansu przy jednoczesnym zużyciu, jak najmniejszą ilość paliwa i generując, jak najmniejsze zanieczyszczenie. Shell Eco-marathon będzie trwał do 9 maja, kiedy to poznamy zwycięzców i być może kolejny rekord.

Przewodniczący Komisji Europejskiej udziela swego wsparcia
Patronat nad przełomową, 25 edycją Shell Eco-marathon Europe objął José Manuel Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej. Jego obecność podkreśla wagę, jaką odgrywa Shell Eco-marathon, który stanowi kluczowe wydarzenie edukacyjne w Europie, promujące większe zrozumienie dla wyzwań energetycznych stojących przed Europą, a także rozwój bardziej wydajnych energetycznie rozwiązań wśród następnego pokolenia inżynierów.
_dsc9508_3503
Opowieść o dwóch torach wyścigowych
Ze względu na fakt, że po raz pierwszy zawody rozgrywane są na torze EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, wszystkie uczestniczące w nim drużyny stanęły przed jeszcze jednym, dodatkowym wyzwaniem, jakie stanowi nowy, nieznany im tor – niezależnie od tego, czy są oni nowicjuszami, czy weteranami Shell Eco-marathon Europe. Zaprojektowano specjalne dwa różne tory dla kategorii Prototyp oraz UrbanConcept. Pojazdy z kategorii Prototyp będą się ścigać na ?niebieskim torze” o długości 3,2 km. Przy prostszym torze i dłuższych odcinkach prostych niż na torze w Nogaro, istnieje spora szansa, że w tym roku pobite zostaną dotychczasowe rekordy obowiązujące w kategorii Prototyp. Obecny rekord zużycia paliwa obowiązuje od 2005 roku, kiedy na jednym litrze paliwa udało się pokonać odległość 3836 km. Z kolei ?zielony tor”, na którym ścigać się będą pojazdy z kategorii UrbanConcept może uchodzić za nieco trudniejszy niż ten w Nogaro. Kierowcy będą musieli stawić czoła większym wyzwaniom, gdyż czeka ich seria wolnych i szybkich odcinków, a do pokonania mieć będą osiem skomplikowanych fragmentów trasy, co jednak idzie w parze z duchem kategorii, która ma bardziej przypominać rzeczywiste warunki na drogach.

Coraz większe zainteresowanie

Kategoria UrbanConcept cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród uczestniczących drużyn. W 2009 roku w ramach tej kategorii konkuruje więcej pojazdów niż kiedykolwiek wcześniej – w sumie na linii startu na torze w Lausitz ustawi się 57 pojazdów UrbanConcept. Podobnie zwiększa się liczba pojazdów napędzanych wodorem w porównaniu do 2008 roku – tym razem wystartuje ich 39, a w zeszłym roku w wyścigu uczestniczyły 32 tego rodzaju pojazdy, co stanowi wzrost o 22%. Pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi również stanowią istotną część tegorocznych uczestników – prawie jedną trzecią wszystkich pojazdów (64 z 202).

Komentując stały wzrost liczby pojazdów startujących w kategorii UrbanConcept, Vincent Tertois, dyrektor techniczny Shell Eco-marathon Europe oświadczył: ?Ewolucja kategorii UrbanConcept jest wyraźnym dowodem na to, że studenci podchodzą z entuzjazmem do tworzenia nowych rozwiązań umożliwiających zrównoważoną mobilność w warunkach, które odzwierciedlają rzeczywistą sytuację panującą na drogach. Jest to tym bardziej zachęcające, że wielu z tych studentów może w przyszłości reprezentować inżynierię motoryzacyjną. Shell Eco-marathon Europe jest dumny z tego, że może pomagać w kształtowaniu umysłów obecnych studentów, którzy budować będą wydajność paliwa jutra.”

Rodzaje pojazdów

* 145 pojazdów z kategorii Prototyp
* 57 pojazdów z kategorii UrbanConcept

Systemy napędowe

* 152 silniki o spalaniu wewnętrznym
* 39 ogniw paliwowych
* 11 napędzanych energią słoneczną

Rodzaj paliwa

* 112 – benzyna
* 39 – wodór
* 16 – Diesel
* 11 – etanol
* 11 – energia słoneczna
* 10 – LPG
* 3 – GTL

Prawdziwie wielonarodościowe wydarzenie
W tym roku, na torze EuroSpeedway w Lausitz w Niemczech, zobaczymy największą mieszankę narodowości, jaka kiedykolwiek brała udział w tym wydarzeniu. Uczestniczące zespoły pochodzą z 29 różnych państw. Pojedyncze drużyny reprezentują takie państwa, jak: Austria, Chiny, Republika Czeska, Finlandia, Luksemburg, Malezja, Maroko, Słowacja, Szwajcaria i Tajlandia. Dwie drużyny reprezentują Polskę, Bułgarię, Węgry i Norwegię. Dania, Grecja, Iran, Singapur i Wielka Brytania reprezentowane są przez trzy drużyny studenckie, a Pakistan wystawił cztery zespoły. Państwa, które wysyłają jeszcze większe ekipy to: Szwecja (pięć drużyn); Holandia (siedem drużyn), Belgia (osiem drużyn); Włochy (11); Portugalia i Turcja (po 12 drużyn); Hiszpania (13) i Niemcy (18). Wszystkim państwom zdecydowanie przewodzi Francja, która ma aż 79 uczestniczących drużyn. Choć w tym roku zobaczymy wielu nowicjuszy, z radością powitamy też naszych wieloletnich uczestników: seniorem tego wydarzenia jest Uniwersytet Techniczny Tampere z Finlandii, który bierze udział w Shell Eco-marathon Europe już od 24 lat!

Zdecydowani Partnerzy
Do europejskiej edycji Shell Eco-marathon znowu dołączyło kilka wiodących firm, które pomagają drużynom oraz organizatorom osiągnąć, jak najlepsze rezultaty oraz sprawić, by wydarzenie to było sukcesem dla wszystkich jego uczestników. Z radością witamy naszych następujących partnerów kluczowych: ADAC, Autodesk, Bosh, Michelin i SKF.

Informacje związane z Shell Eco-marathon

Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Istnieją trzy cele tego przedsięwzięcia:
– zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym efektywnego wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu
– niesienie pomocy uczelniom technicznym w dbaniu o utalentowanych studentów zapewniając im profesjonalne szkolenia techniczne
– promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie

W ciągu ostatnich lat Shell Eco-marathon urósł do rangi prawdziwie międzynarodowego przedsięwzięcia, które odbywa się zarówno w Europie, jak i w obu Amerykach. W 2009 roku trzecia edycja Shell Eco-marathon Americas odbył się na torze California Speedway w Fontanie w Stanach Zjednoczonych w terminie od 15 do 18 kwietnia 2009 roku.

Więcej informacji:

* Więcej informacji na temat Shell Eco-marathon oraz zdjęcia bez opłat autorskich dostępne są na: www.shell.com/ecomarathon
* Materiał filmowy związany z Shell Eco-marathon dostępny na: http://www.shell.com/home/content/eco-marathon-en/about/about.html

Similar Posts